Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

Petra op de Galapagos eilanden

| Petra Horsch

Deel 1: Een droom die werkelijkheid wordt

Het is zover! Dat is het eerste wat ik denk als ik vroeg in de ochtend wakker word in het Hotel del Parque, een mooi hotel in Guayaquil, Ecuador. Als ik uit mijn kamer stap voel ik meteen dat ik in een tropisch klimaat ben beland. De afgelopen dagen heb ik met name door de Andes gereisd en gisteren kwam ik aan in Guayaquil voor de start van een nieuw avontuur. Een jarenlange droom die nu eindelijk werkelijkheid wordt; aankomende week bezoek ik de Galapagos eilanden!

Een warm welkom

Na het ontbijt worden we naar de luchthaven van Guayaquil gebracht. Hier ontmoeten we een vriendelijke medewerker van Ecoventura, de rederij waarmee ik de komende dagen de Galapagos archipel ga verkennen. Zodra we Guayaquil verlaten vliegen we over de Stille Ocean en besef ik dat we naar een eilandengroep gaan die ver van alles is verwijderd, heel bijzonder. Tijdens de vlucht krijgen we een leuk kort filmpje te zien waarin de regels van de Galapagos worden uitgelegd.

We worden ontvangen door onze natuurgidsen Yvonne en Gustavo. Samen reizen we in een klein busje met de groep naar de haven van Puerto Baquerizo Moreno. Hier zie ik al de eerste sporen van dierenleven. We worden verwelkomd door zeehonden en tussen de rotsen kruipen feloranje krabben.

De MV Origin

​Eenmaal aangekomen bij het schip worden we ontvangen door de General Manager van onze cruise, Jennifer, ook wel Jenny. Terwijl onze koffers naar onze kamers worden gebracht krijgen we een korte uitleg over het schip en hoe alles werkt. Hierna krijgen we onze hutten toegewezen. De MV Origin bestaat uit 10 ruime hutten (ca. 13,5 m2), allemaal gelegen op hetzelfde dek. De hutten hebben een tweepersoons bed of twee aparte bedden en een groot raam die een goed uitzicht geeft over de zee.

Het is mijn eerste keer dat ik voor een langere tijd op een schip verblijf. Het schip is niet groot en daardoor minder stabiel op zee. Hier moet mijn evenwichtsorgaan toch wel even aan wennen. Gelukkig zal ik in de avond merken dat ik er al meer aan gewend ben en ik er even later helemaal geen last meer van heb.

De eerste kennismaking met de Archipel

Na de lunch worden we direct meegenomen voor onze eerste kennismaking met een van de vele bijzondere eilanden in deze archipel. We hebben een zogenaamde ‘dry landing’ op Puerto Baquerizo Moreno. De termen ‘dry en wet landing’ worden hier veel gebruikt. Hiermee wordt aangegeven of we droog of nat aankomen op het eiland dat we gaan bezoeken. Vanuit Puerto Baquerizo Moreno worden we per bus meegenomen naar de zoetwaterlagune van El Junco.

El Junco is een krater van een uitgestorven vulkaan. Met een oppervlakte van 60.000 m2 kan de inhoud van deze lagune oplopen tot maar liefst 360.000 m3 water. De lagune wordt enkel gevuld door regenwater. Hierdoor kan het waterniveau in de droge periode tussen de 1 en de 3 meter zakken. In tijden van hevige regenval kan de krater juist overstromen.

Om de lagune te bereiken moeten we even een stukje klimmen via een smal pad. Eenmaal boven bij de lagune voelen we de wind door onze haren. Het is wat mistig waardoor we niet optimaal van het uitzicht kunnen genieten, maar toch voelt het heel bijzonder aan om hier te zijn. Onze gidsen kennen het gebied goed en vertellen ons meer over de vogels die hier komen, zoals de Galápagostiran. Naast dat ze het gebied goed kennen zijn ze ook erg betrokken en vertellen ons daarom meer over enkele problemen waar het gebied mee te kampen heeft. Een voorbeeld is de introductie van nieuwe plantensoorten door de komst van alle toeristen. Onbewust worden er door de komst van de mens bijvoorbeeld zaden en pollen meegenomen naar de eilanden waardoor er nieuwe planten groeien. Deze planten zijn echter moeilijk te bestrijden en kunnen helaas het ecosysteem verstoren.

Daarnaast vertellen ze ons het verschil tussen de begrippen inheems en endemisch. Deze woorden zullen we de komende dagen veel gaan gebruiken. Inheems betekent dat iets van nature in een bepaald gebied voorkomt, oftewel zonder menselijk invloed. Dit kan zowel voor fauna als voor flora. Endemisch betekent dat een bepaalde levensvorm alleen in een bepaald gebied van nature voorkomt. Zo kan een bepaald vogelsoort inheems zijn voor de Galapagos eilanden en endemisch voor een specifiek eiland.

Een geslaagde eerste dag

Na een bezoek aan de lagune keren we weer terug naar ons schip. Na een warme douche worden we in het lounge gedeelte van de MV Origin verwacht voor de instructies voor de volgende dag. We krijgen te horen hoe het programma eruit gaat zien en via het scherm krijgen we al een klein voorproefje.

Na de instructies is het tijd voor een welkomstdiner met de kapitein van het schip. De MV Origin is op dit moment de enige cruise die aangesloten is bij Relais & Chateaux, we komen dus ook op culinair niveau niets te kort. Terwijl wij in de avond genieten van een uitstekend diner en een veel gezelligheid, varen we verder in noordoostelijke richting naar Punta Pitt voor ons avontuur van morgen!

Dag 2: Een bezoek aan PUnta Pitt en Cerro Brujo

Het is even wennen om op een schip te slapen, maar gelukkig hebben de meeste mensen (waaronder ik) goed geslapen. Na het uitgebreide ontbijt buffet mogen we onze snorkeluitrusting voor de komende dagen passen en klaarleggen. Hierna is het tijd voor onze eerste ‘wetlanding’. We varen met de panga’s richting het strand van Punta Pitt. We klimmen uit de panga en lopen door de zee naar het strand. Hier moeten we even onze zandvoetjes afvegen en onze schoenen weer aantrekken voor een wandeling naar de top.

Nieuwsgierige San-Cristóbalpolijsters en de Sally lightfoot krab

We lopen over een strand dat nagenoeg parelwit lijkt, maar niets is minder waar. Onze natuurgids Gustavo pakt een beetje van het zand op zijn handpalm en al snel zien we dat deze groenachtig is, dit komt door het mineraal olivijn. We kijken om ons heen en bewonderen het verlaten strand. Al snel komt de San-Cristóbalspotlijster nieuwsgierig op ons af, een endemische vogelsoort van het eiland San Cristóbal. De regels voor wat betreft de 2 meter afstand die we van dieren moeten houden is hier moeilijk aan te houden. De kleine vogels komen gewoon naar ons toe en kijken ons bijna in de ogen aan. Door de gidsen worden we verzocht om rustig te blijven, goed op te letten hoe we lopen en vooral te genieten van hoe de vogeltjes op ons af komen. Zelf dacht ik niet zoveel met vogels te hebben, ik vond het natuurlijk altijd wel bijzonder om toekans, ara’s, flamingo’s enzovoort te zien, maar nu ik zo dichtbij dit vogeltje kan komen, vind ik dit wel heel bijzonder om mee te maken.

Nieuwsgierige San Cristóbalspotlijsters op de Galapagos
  • Nieuwsgierige San Cristóbalspotlijsters op de Galapagos

Via een pad lopen we richting de top van het eiland, tussen de rotsen door zien we af en toe een hagedis. Er is niet veel schaduw, waardoor de zonnestralen op mijn hoofd branden. Gelukkig is er wel een fijne zeebries. We bereiken een mooi uitkijkpunt, vanwaar we onze cruise zien liggen. Onderweg zien we maar liefst drie verschillende soorten genten (de blauwvoet / Jan- van-Gent, de roodvoet gent en de nazcagent) en twee soorten fregatvogels. Door de droogte op het eiland lijken veel struiken ‘dood’. In feite verliezen deze struiken hun blad en worden ze grijsgekleurd tijdens de droge periode om zichzelf in leven te houden. Toch zien we hier en daar ook planten met mooie rode kleur die bijna doen denken aan koraal en geelgekleurde bladeren.

Nadat we hier onze ogen hebben uitgekeken keren we terug naar het stand waar we felgekleurde Sally Lightfoot krabben (Grapsus grapsus) tegenkomen. We worden teruggebracht naar het schip waar we onze snorkeluitrusting kunnen ophalen en voor het eerst kunnen snorkelen in de wateren van de Galapagos. Voordat we  in het water duiken zien we nog een lavameeuw, dat een beetje doet denken aan een duif. Eenmaal in het water kom ik dichtbij een nieuwsgierige zeehond en zie ik verschillende vissen, zoals de Holacanthus passer en een grote kolonie doktersvissen. Voordat we terugkeren aan boord van ons schip maken we nog een wandeling langs het strand. Een zeehond doet een dutje op een rots en zodra wij langslopen zwaait hij liefelijk met zijn zwemvlies, alsof hij ons gedag wilt zeggen. Een prachtig plaatje.

Zeehonden op Cerro Brujo

Terwijl ik in mijn eigen hut een warme douche neem, is de bemanning alweer druk in de weer met het klaarmaken van de lunch. Terwijl de lunch geserveerd wordt, varen we verder naar Cerro Brujo. Na onze siësta stappen we weer in de panga en varen we door een grote opening in de rotsen. Deze plek wordt ook wel de kathedraal genoemd. Ook hier spotten we weer enkele vogels, waaronder pelikanen. Het lijkt haast onmogelijk om door de rotsen heen te varen, maar onze kapitein stuurt ons hier behendig doorheen. Vervolgens bereiken we met een natte landing het witkoraalzandstrand van Cerro Brujo. Wederom zijn we hier de enige gasten op dit verlate strand. We komen tientallen zeehonden tegen die rustig op het strand een dutje doen of puppy’s die bij hun moeders op zoek zijn naar melk. Nadat we heerlijk hebben genoten van het strand en haar vriendelijke bewoners keren we met panga terug naar het schip.

Galapagos eilanden bezoeken?

Wilt u graag zelf de Galapagos eilanden bezoeken en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje bij de rondreizen die wij ter inspiratie hebben samengesteld. Deze reizen kunt u direct boeken, maar wij stellen ook graag een persoonlijk programma samen aan de hand van uw wensen en ideeën.

Heeft u direct een vraag? Neem dan gerust contact met ons op. Bel naar +31 73 610 62 04 of stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl. We helpen u graag.