Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

Memorabele reis door Honduras, Guatemala en Mexico

In november 2021 hebben we onze eerste rondreis gemaakt via Sapa Pana Travel door Honduras, Guatemala en Mexico. Het was een bijzondere tijd gezien de Corona-periode, maar hebben ons volledig veilig, ondersteund en vertrouwd gevoeld!

Een goed begin is het halve werk

Via Mexico-City vlogen we naar San Pedro de Sula in het noorden van Honduras. stond onze chauffeur keurig op ons te wachten, en reed ons naar Copan. Over een weg met enorme kuilen, in een prachtige groene omgeving. Daar kwamen we aan in een sfeervol hotel, de 100-jaar oude Hacienda San Lucas, met een grote tuin met veel papegaaien, kolibri’s en andere inheemse vogels. Onze vakantie begon al goed!

De volgende dag gingen we met een ervaren, Engelstalige gids naar de vlakbij gelegen Copan ruines. De wandeltocht met papegaaien, toekans, prachtige exotische bomen en planten was werkelijk prachtig, en leidde ons naar de ingang van de belangrijkste Maya site in Honduras. De combinatie van natuur en cultuur is indrukwekkend, zeker omdat er vrijwel geen toeristen waren. De beroemde “stellae”, ofwel de stenen beeldhouwwerken van de Maya koningen in 3D relief, en ook de beroemde Hierogliefen trap waren heel fraai om te zien. Eigenlijk een must, als aanvulling op hetgeen we later in deze rondreis in Guatemala en Mexico zouden gaan zien. Na afloop hebben we heerlijk geluncht en genoten van een lokale maaltijd en een lokaal biertje in het gezellige, authentieke en levendige stadje Copan.

Bloemenfestival

Een dag later bracht onze chauffeur ons naar de koloniale stad Antigua in Guatemala, waar precies die avond de Festival de las Flores (Bloemenfestival) startte. Op dit gezellige nationale feest kwamen vele mensen uit heel Guatemala af, gekleed in prachtige kledingdracht. Ons hotel lag midden in het centrum, met vlak daarnaast een levendige 360 graden rooftopbar, waar een live DJ loungemuziek draaide en lekkere cocktails en empanada’s geserveerd werden. Het uitzicht op de vulkanen maakte de avond compleet, zeker omdat een van de vulkanen actief bleek te zijn, en zijn naam “Fuego” (Vuur) eer aandeed.

Chicken bus

De volgende dag liet onze lokale gids ons Antigua laten zien, waaronder vele kerken en gebouwen. Ook hebben we een ritje genaakt in de Tuc Tuc, die als taxi’s fungeren. Ook hebben we in de “Chicken bus” gezeten, met gezellige, swingende muziek die uit de speakers kwam. Daarna hadden we op eigen gelegenheid de charmante stad wandelend ontdekt, waarbij de nadruk lag op eten en drinken, want dat kan je daar heel goed. We begonnen bij een espressobar, vervolgens een gezellige lunch en tenslotte een “rum tasting” van Zacapa rum uit Guatemala.

Brulapen en Mayatempels

Na een korte binnenlandse vlucht naar Flores, kwamen we aan vlakbij het bijzondere Tikal, in het Noorden van Guatemala. Het hotel La Lancha was werkelijk fantastisch. Een heerlijke ruime en luxe jungle kamer, met uitzicht op de prachtige tuin, supervriendelijke, klantgerichte en goed Engelssprekende bediening, heerlijk eten en drinken, en een prachtig uitzicht op het Petén meer. Vanuit hier hadden we een excursie gepland naar Tikal, een van de belangrijkste Maya sites, met enorm indrukwekkende en hoge Maya piramides tot bijna 60 meter hoogte. De wandeltocht erheen was, net zoals eerder in Copan, weer indrukwekkend mooi. Met brulapen in de bomen, en vele vogels, vlinders en andere dieren, was deze tocht al de moeite waard. Gecombineerd met de prachtige Maya tempels, waarvan je sommige tot de top kan beklimmen, plus het uitzicht over het prachtige regenwoud, was dit wel een van de hoogtepunten van deze reis.

De dag daarna gingen we naar een minder bekende Maya site Yaxha, in het Noord-Oosten van Tikal, vlak tegen de grenzen van Mexico en Belize. Ook hier was de wandeltocht door de jungle weer enorm de moeite waard, in combinatie met de Maya tempels, die uitzicht hebben op de naastgelegen meren. Na deze middagtour lag er een bootje voor ons klaar, die ons naar een heel romantisch plekje bracht. Een tafeltje met lekkere hapjes, en een goed glas wijn stonden op ons te wachten, om samen na te genieten tijdens een beeldschone zonsondergang.

Olmeken, Zapotheken, Maya's en Azteken

Toen stond Lake Atitlan op het programma. Ons hotel lag aan de oever van het meer, onze kamer bood fabuleus uitzicht op de drie vulkanen aan de overkant: de San Pedro, de Atitlán en de Toliman. Hier hebben we op eigen gelegenheid in twee dagen vier verschillende stadjes rondom het meer bezocht. Elk stadje heeft een eigen karakter: San Marco bijvoorbeeld vonden we een echt hippiedorpje, San Juan had bijzondere muurschilderingen en in Santiago, maakten we de verering van Maximon mee, een in Guatemala veel vereerde heilige.

Na een week in het prachtige Guatemala geweest te zijn, vervolgden we onze rondreis naar Mexico. In Mexico City zaten we in het artistiek boutique hotel Pug Seal Alan Poe, in de chique en moderne wijk Palenco. We vonden het daar heel erg veilig en gezellig om over straat te lopen, met vele bars en restaurants.

Onze gids vertelde ons uitgebreid over de geschiedenis en ontwikkeling van de Olmeken, Zapotheken, Maya’s en Azteken en uiteindelijk de overheersing door de Spanjaarden in het prachtige Museum van de Archeologie. Daarna zijn we naar het centrale plein de Zocalo gegaan. Daar bewonderden we onder andere de grote basiliek, die bovenop de tempel van de Azteken is gebouwd. De vrije dag daarna hebben we op eigen gelegenheid een Uber taxi besteld, die ons naar het indrukwekkende huis van Frida Khalo bracht. Na een wandeling in de klassieke wijk Roma hebben we ’s avonds fantastisch gedineerd in het Michelin sterrenrestaurant Pujol. Een culinaire ervaring in een sfeervol ingericht restaurant, waarna we na afloop in de tuin gezeten hebben voor een espresso met onze bekende rum, om nog even na te genieten.

CoquiCoqui

Op onze laatste dag in Mexico City hebben in deze stad met de meeste musea ter wereld het architectonisch fraaie Soumaya museum bezocht, en zijn toen naar Cancun gevlogen. Daar hebben we een huurauto opgehaald waarmee we naar Chichén Itzá reden. Ons hotel Hacienda ligt vlakbij de entree van het park, en dus konden de volgende dag om 8.30 al Chichen Itza bezoeken, het nieuwe 7e wereldwonder. Hier troffen we meer toeristen dan we eerder in Guatamala en Honduras gewend waren. Op weg naar onze eindbestemming, het witte zandstrand van Tulum, bewonderden we nog het schattige plaatsje Valladolid met haar vele gekleurde huizen. Ook zijn we daar naar een speciale plek CoquiCoqui geweest, voor bijzondere parfums, onder het genot van een heerlijk kopje koffie met zeer smaakvolle huisgemaakte koekjes en chocolaatjes. ’s Avonds kwamen we aan in een prachtig hotel in Tulum, met een enorm ruime en moderne kamer, en prachtig groot balkon, met uitkijk op de Caraibische Zee.

Tulum

De sfeer in Tulum is heel relaxt, gezien het heerlijke weer en de vele mogelijkheden, die het stadje biedt. Het heeft zoveel smaakvol ingerichte bars en restaurants en winkels dat het lastig kiezen is! We hebben op romantische ligbedden onder het genot van een cocktail en popcorn de film Bohemian Rhapsody over Queen bekeken op een groot beeldscherm op het strand. Tulum was een heerlijke afsluiting van onze prachtige rondreis door Midden-Amerika, die uitstekend was georganiseerd door Johan en Petra van Sapa Pana Travel.

Heel erg leuk is dat ze bij iedere geboekte reis de Black Jaguar Foundation sponsoren, een prachtig initiatief om een enorm aantal bomen aan te planten in de Amazone van Brazilië, en daarmee een balangrijke natuur-corridor in stand houden. Dit initiatief ondersteunen we dan ook van harte. Zeker na de prachtige ervaringen in de regenwouden van Guatemala en Honduras.

Rondreis door Guatemala en Mexico maken?

Wilt u graag zelf een rondreis door Honduras, Guatemala en Mexico maken en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje bij de rondreizen die wij ter inspiratie hebben samengesteld. Deze reizen kunt u direct boeken, maar wij stellen ook graag een persoonlijk programma samen aan de hand van uw wensen en ideeën.

Heeft u direct een vraag? Neem dan gerust contact met ons op. Bel naar +31 73 610 62 04 of stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl. We helpen u graag.