Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

Kapawi Ecolodge, een hartverwarmend verblijf (1)

| Johan van Rijswijck

Het Amazone regenwoud heeft voor mij altijd iets mythisch gehad. Ondoordringbare natuur, waar nog steeds nieuwe planten- en diersoorten worden ontdekt. Waar nog altijd bevolkingsgroepen leven op die manier zoals ze duizenden jaren geleden ook al leefden. Voor mij is deze onmetelijke jungle niet alleen een natuurgebied, maar zijn het eveneens de culturen die hier leven in harmonie met hun prachtige maar kwetsbare omgeving en die de geheimen van het regenwoud kennen. Ik ben blij dat er toeristische initiatieven zijn, waarbij niet alleen het Amazone regenwoud met haar flora en fauna, maar ook de culturen die hier voorkomen worden beschermd.

Achuar gemeenschap

Een van deze initiatieven is de Kapawi Ecolodge in Ecuador. Deze lodge is voor 100% in handen van de Achuar gemeenschap, die leven in het zuidoosten van het land, dichtbij de grens met Peru. De plek is alleen door de lucht of over het water te bereiken. Ik reis daarom in de vroege ochtend naar het plaatsje Shell om met een klein vierpersoons propellervliegtuigje naar Kapawi te vliegen. Op het moment dat ik ’s ochtends in het stadje aankom, regent het pijpenstelen. Hierdoor moeten we afwachten. De baan waarop we in het regenwoud moeten landen is namelijk niet geasfalteerd en bij hevige regenval is het niet mogelijk om te landen. We moeten daarom afwachten en in mijn geval betekent dit dat ik een extra nacht in een hotel in Puyo moet verblijven. Puyo is een nabij gelegen stad, waar ik overnacht in hotel El Jardin, een eenvoudig maar prima accommodatie omgeven door tropische natuur.

Dit alles wordt perfect geregeld door de mensen van Kapawi. Het wordt me duidelijk, dat het van belang is om enige flexibiliteit te hebben rondom het programma, dus niet dat er bijvoorbeeld internationale vluchten direct rondom het bezoek aan deze lodge zijn geregeld. Dit omdat de mogelijkheid bestaat, dat je een dag langer in de jungle blijven als er op dat moment vanwege hevige neerslag niet gevlogen kan worden.

Vliegen naar de lodge

De volgende dag schijnt het zonnetje en gaan we wederom op weg naar het vliegveld. Alles wordt in gereedheid gebracht voor de vlucht. De piloot, die me naar Kapawi vliegt is tevens de eigenaar van het luchtvaarmaatschappijtje, waarmee ik reis. Ze verzorgen niet alleen het vervoer van gasten van- en naar de lodge, maar ze hebben een hele belangrijke logistieke functie voor de gemeenschappen in deze afgelegen en moeilijk toegankelijke regio van Ecuador.

Na ruim een uur vliegen, komen we aan bij Kapawi. De landingsbaan is tevens het centrum van het dorp en de inwoners lopen uit om- ons welkom te heten, om meegebrachte spullen op te halen en goederen af te geven die moeten worden meegenomen naar de bewoonde wereld.

Ik maak hier kennis met Chikuish, mijn gids, met wie ik de komende dagen op pad ga.

We lopen door het dorp naar de aanlegsteiger van waar ik met een kleine gemotoriseerde kano naar de lodge zal reizen. De gemeenschap ligt aan de Pestaza rivier, een rivier die vanuit de Andes naar het Amazone bassin stroomt. Vanaf hier gaat de rivier verder Peru in om uiteindelijk via de Marañon rivier samen te gaan met de Amazone rivier. Met het bootje varen we een zijrivier in, de Rio Capahuari, waaraan de lodge is gelegen. Na een kwartiertje bereiken we de lodge. Ik blijk op dat moment de enige gast te zijn. Met veel enthousiasme word ik door Pascual de manager van de lodge ontvangen. De accommodatie bestaat uit een aantal hoofdgebouwen met 20 gastenverblijven, aan de rand van een kleine lagune. De lagune is bijna helemaal vol gegroeid met waterplanten die op haar beurt een enorme aantrekkingskracht uitoefent op vele vogelsoorten die in dit gebied leven. In de vroege ochtend vind ik het heerlijk om vanuit mijn hangmat de enorme bedrijvigheid van deze vogels gade te slaan.

Kapokboom

Nadat ik mijn spullen in mijn bungalow heb achtergelaten, gaan we op pad. We varen naar een plek waar een Ceiba of Kapokboom te vinden is van meer dan 400 jaar oud. Voor de Achuar is dit een heilige boom en volgens de gebruiken moet ik deze boom bedanken en toestemming vragen om dit gebied te mogen bezoeken. Met en kapmes gaat Chiquish me voor. In dit jungle gebied zijn geen gebaande paden. We banen ons een weg door de jungle. Na 10 minuten lopen, bereiken we de gigantische boom. De boom is wel 40 meter hoog en aan de voet heeft deze een omtrek van wel 30 meter. De wortels die uit grond steken zijn twee keer zo hoog als dat we zelf zijn. We lijken wel mieren bij deze gigant van een woudreus. In de taal van Achuar wordt deze boom Mente genoemd. Ineens wijst Chiquish me met zijn machete op een klein kikkertje met de kleuren van de Ecuadoraanse vlag. Het is een pijlgifkikker die alleen in het regenwoud van Colombia en Ecuador voorkomt.

We zagen de roze rivierdolfijn!

Aan het einde van de middag gaan we kajakken op de rivier. Doordat je jezelf op deze manier voortbeweegt zonder motor, zijn we alleen met de geluiden van het regenwoud. In de boomtoppen zien we vele vogels en op boomstammen die in de rivier zijn gevallen, zie ik enkele schildpadden zitten. Opeens horen we een krachtig kort spuitend geluid. Het blijkt een zeldzame roze rivierdolfijn te zijn. Even later zie ik ook een glimp van zijn roze rug, wanneer hij door het water schiet. We kajakken verder naar de aansluiting op de Pestaza rivier terwijl de zon naar beneden zakt. Aan de geluiden merken we dat het dierenleven zich bij zonsondergang uitbundiger manifesteert.

In de avond ga ik, nadat ik gegeten heb, direct naar mijn bedje. Voor het binnengaan van mijn bungalow, doe ik mijn rubberen laarzen uit en die plaats ik omgekeerd op een laarzenstandaard. Dit is belangrijk om te voorkomen dat er ’s nacht geen dieren zoals schorpioenen in mijn laars kruipen.

Klik hier voor deel 2 van deze Blog.

Reisvoorstel aanvragen

Heeft u vragen over een unieke actieve reis door Latijns-Amerika, wilt u graag een op maat gemaakt reisvoorstel of wilt u een afspraak bij ons op kantoor plannen? Neem dan gerust contact met ons op. Stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl of bel ons op  +31 73 610 62 04. We helpen u graag.