Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

Kapawi Ecolodge, een hartverwarmend verblijf (2)

| Johan van Rijswijck

De volgende dag zal vroeg beginnen. We moeten namelijk om 4 uur opstaan. We gaan naar het huis van señor Hilario, één van de dorpsoudsten voor een zogenaamde Wayusada. Bij deze ceremonie is het van belang om voor zonsopkomst een soort van innerlijk reinigingsritueel te ondergaan.

Wayusada

In het pikdonker omringd door de geluiden van de jungle, varen we met de kano naar het dorp. Gelukkig hebben we zaklampen bij en weet Chikuish de weg. Het stamhoofd die we gaan bezoeken is zijn zwager. Hij legt me uit dat we dadelijk kennis maken en daarna een soort kruidenthee te drinken krijgen. Deze kruidenthee is niet te verwarren met het hallucinerende middel dat bij Ayahuasca sessies wordt ingenomen. Toch is het de bedoeling dat we net zoveel van deze drank drinken tot we moeten braken. Uiteraard hoeven reizigers hier niet perse aan deel te nemen. Je kunt het ritueel ook gewoon gadeslaan.

Echter, ik besluit om de proef op de som te nemen en mee te doen. Ik zit met Chiquish, Richy de andere gids en de dorpsoudste rondom een soort van pan met daarin de thee. We hebben allemaal onze eigen houten schaal waarmee we de warme kruidendrank uit de pan lepelen om het vervolgens op te drinken. Een voor een bereiken we het punt dat we spuwen. Wanneer ik de aandrang voel opkomen, loop ik ,net zoals de rest, weg de duisternis in en vindt daar een plekje om de inhoud van mijn maag te legen.

Tot zonsopkomst

Een voor een keren we daarna terug in het huis van de sjamaan. Langzaam maar zeker gaat de duisternis over in ochtendschemer. Ik voel me heel prima, relaxed. We praten over de belangrijke dingen in het leven, waarbij we mijnheer Hilario vragen kunnen stellen. Het is een bijzondere, haast spirituele ervaring, zonder dat er verdovende of hallucinerende middelen aan te pas zijn gekomen. Als de zon is opgekomen, gaan we terug naar de lodge voor het ontbijt. Op de terugweg brengen we even een bezoek aan het huis van Chikuish. Hij blijkt een gezin met negen kinderen te hebben. De oudste, een meisje, studeert momenteel in Puyo terwijl de jongste amper enkele maanden oud is. We worden vriendelijk begroet door zijn vrouw die net bezig is om de schoolgaande kinderen uit te zwaaien.

KPWL
  • KPWL

Na het ontbijt hebben we een lange tocht in de kano voor de boeg.

We varen naar een andere gemeenschap, Tsekunta genaamd. Deze relatief jonge gemeenschap, gesticht door mijnheer Francisco ontvangt sinds kort toeristen. We hebben hier een traditionele lunch daarna gaan we de jungle in op zoek naar een kleine waterval. De tochten op de rivier zijn altijd weer een attractie. Onderweg valt er veel te bekijken . Veel van het dierenleven speelt zich namelijk af aan de waterkant en in de boomtoppen aan de rand van de rivier. De tijd dat we op het water zitten vliegt voor mij voorbij. Tegen het middaguur komen we aan bij het dorp. Ook hier bestaat het centrum van het gehucht uit een landingsbaan.

Francisco

We worden in het huis van Francisco ontvangen. De huizen van de Achuar bestaan uit grote ovale daken op palen, gemaakt van palmbladeren. De huizen hebben geen muren en zijn dus volledig open. We worden ontvangen met Chicha. Chicha is een soort van gefermenteerde mais drank. Deze wordt in een grote pot gekookt en op het moment dat er gasten zijn, dan krijgt iedereen een schaal van de drank. Francisco ontvangt ons, waarbij hij op een rituele manier in hun taal beleefdheden uitwisselt met Chikuish. Feitelijk heet Francisco ons welkom en vraagt wat we komen doen. Chikuish bedankt hem voor zijn gastvrijheid en legt uit wat de reden van ons bezoek is. Omdat het in hun taal is, versta ik hier uiteraard niets van. Het ritueel duurt ongeveer 10 minuten en is, ondanks dat ik niet begrijp wat ze zeggen, best indrukwekkend.

Verfrissende duik in de waterval

Na de lunch gaan we met onze kano naar een stukje regenwoud, waar we een wandeling maken naar een kleine waterval. Op het pad zijn al lang geen mensen meer geweest, vandaar dat we ons met machetes een weg moeten banen. Naarmate we dichterbij komen horen we het zachte donderen van het naar beneden stortende water. Na een half uurtje komen we bij de waterval en kunnen we onszelf belonen met een verfrissende duik in het heldere water. Wanneer we ons weer lekker opgeladen hebben, lopen we terug naar de rivier waar onze gemotoriseerde kano op ons ligt wachten en beginnen we aan onze terugreis naar Kapawi waar we tegen het vallen van de avond aankomen.

De volgende dag vertrekken we optijd weer terug naar de bewoonde wereld. Voordat ons vliegtuigje er is, leert Chiquish me nog schieten met een blaaspijpje, de traditionele manier van jagen zoals die door de Achuar wordt gebruikt. Daarna gaan we terug naar het dorp waar ons vliegtuigje landt zodat we weer terug kunnen keren naar de bewoonde wereld.

Ik ben maar kort bij Kapawi geweest, maar mijn verblijf heeft me geraakt.

De mensen leven hier echt nog harmonie met de natuur.

Ze hebben veel respect voor hun omgeving en elkaar. Men deelt niet alleen hun kennis over het regenwoud, maar zijn ook oprecht geïnteresseerd in mij, waardoor we een mooie uitwisseling hebben. Een verblijf in de Kapawi lodge is niet voor iedereen. Je moet er met een klein vliegtuigje naar toe, waardoor de kans bestaat op vertragingen doordat het vliegtuigje op een onverharde start- en landingsbaan moet landen en vertrekken en bij regen de vlucht moet worden uitgesteld. Je hebt er geen warm stromend water en geen airco. Maar voor mensen die openstaan om meer te leren over de Achuar cultuur, een prachtig inheems volk, die diep in het Amazone regenwoud leven, is dit een unieke ervaring. Ik voel me bevoorrecht dat ik een aantal dagen bij hen te gast mocht zijn.

Reisvoorstel aanvragen

Heeft u vragen over een unieke actieve reis door Latijns-Amerika, wilt u graag een op maat gemaakt reisvoorstel of wilt u een afspraak bij ons op kantoor plannen? Neem dan gerust contact met ons op. Stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl of bel ons op  +31 73 610 62 04. We helpen u graag.