Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

De 4 mooiste plekken in de Atacama woestijn

| Petra Horsch

Eerder schreef Petra al over haar bezoek aan het bijzondere Nayara Alto Atacama hotel. Niet alleen de accommodatie, maar ook de omgeving van de Atacama woestijn, de droogste plek op aarde, is adembenemend. In dit blog neemt Petra u mee naar de mooiste plekken van dit gebied.

Na een bezoek aan het plaatsje San Pedro de Atacama worden we door onze chauffeur weer afgezet bij Nayara Alto Atacama, waar we overnachten. We kunnen direct aanschuiven voor de lunch en zijn benieuwd wat er vandaag op het menu staat. De culinaire verwennerij is hier allesbehalve vervelend, ieder eetmoment wordt iets om naar uit te kijken. Deze keer is het een drie gangen menu, waarbij we kiezen voor de tip van de chef-kok die voor zijn gerechten gebruik maakt van verse lokale producten.

1. Metershoge Cactussen

​Met een heerlijke lunch achter de kiezen worden we meegenomen naar de cactusvallei aan de oevers van de Puritama rivier. We lopen cactussen voorbij die wel hoger zijn dan zes meter, indrukwekkend! Zoiets hebben wij nog niet eerder gezien en onze gids vertelt dat ook hij nog steeds van deze wandeling kan genieten. Het landschap is zo mooi en afwisselend, onwerkelijk. We lopen verder en zien in de verte de besneeuwde vulkanen en om ons heen steile rotsen en gigantische cactussen. Ook zien we cactussen die inmiddels uitgedroogd zijn en die door de lokale bevolking wel eens worden gebruikt als hout. De gids vertelt dat de cactussen telkens nieuwe armen vormen om zichzelf staande te houden. Na de tocht keren we weer terug naar het hotel. We zijn ruim op tijd om ons op te frissen voordat we gaan dineren. Deze avond staat er een lopend buffet voor ons klaar.

2. Actieve geisers op 4.300 meter hoogte

​We gaan op tijd naar bed, want de volgende ochtend mogen we vroeg uit veren voor een bezoek aan de El Tatio geisers. In de koude ochtendlucht is de stoom die uit de geisers komt het best zichtbaar en dit zorgt voor bijzondere fotomomenten. We zijn goed warm aangekleed, want de geisers bevinden zich op een hoogte van ruim 4.300 meter. Eenmaal bij de geisers aangekomen nemen we eerst een warm bad in een van de natuurlijke thermale baden. Het is even afzien om de gure wind in badkleding te trotseren. Nog wat vervelender is het om het warme bad te verlaten en in de kou richting het kleedhokje te bibberen, maar voor deze mooie ervaring hebben we het graag over. Eenmaal onze warme kleding weer aan lopen we terug naar de auto waar onze gids inmiddels een heerlijk ontbijt heeft klaargemaakt. De zon komt langzaam op en we genieten van de mooie vergezichten.

​Het gebied bestaat uit maar liefst 40 geisers en een aantal modderpoelen. Het is bijzonder om te zien hoe de stoom en het kokende water uit de geisers kolkt en spuit. De bijzondere zwavel lucht uit de geisers is hier goed merkbaar. Nadat we meerdere geisers hebben gezien en onze gids wat over het gebied heeft verteld lopen we terug naar de auto. Op de terugweg in de auto zien we een Andesvos, die hier heerlijk ligt te genieten van de eerste zonnestralen. We stoppen voor een Viscacha. Een dier dat lijkt op een kruising tussen een muis en een haas en we komen een herder tegen die met haar kudde llama’s en honden door het droge landschap loopt. Onze gids geeft haar wat over is van ons ontbijt, het is niet eenvoudig om in dit gebied te overleven. Tot slot maken we nog een stop bij een meer waar flamingo’s met hun snavels in de grond op zoek zijn naar eten.

3. Indrukwekkende zoutvlaktes

In late middag gaan we nogmaals op pad waarbij we een bezoek brengen aan de zoutvlaktes van San Pedro de Atacama. Misschien wel het hoogtepunt op een bestemming vol letterlijke en figuurlijke hoogtepunten. Wederom gaan we op pad in een 4x4 door het woestijnlandschap. We volgen daarbij op een veilige afstand de lijn van vulkanen die de hoogvlakte begrenst. De toppen torenen zo hoog boven de horizon uit dat het lastig is om te beseffen dat we ons op dit vlakke land toch echt op een kleine 3000 meter hoogte bevinden.

De hoogvlakte is in de loop van miljoenen jaren door onvoorstelbare geologische krachten opgestuwd. Daarbij is op sommige plaatsen de voormalige zee opgetild en langzaam opgedroogd. Wat nu rest is een dikke witte laag zouten en mineralen, deels bedekt met een laagje regenwater. Het klinkt wellicht als een pover restant, maar het aanzicht is verbazingwekkend imposant. Na een tijdje rijden, doemt de zoutvlakte voor ons op. Een schitterende witte plaat met daarop een waterspiegel die de rij van besneeuwde vulkanen achter ons reflecteert. Hierdoor zien we als het ware een dubbele horizon. Als kinderen zo enthousiast lopen we over het pad langs de zoutvlakte en ontdekken we telkens een nog mooier plekje.

4. De meest kleurrijke zonsondergang die we ooit hebben gezien

Als onze gids vertelt dat hij aan de wolken kan zien dat het vandaag een mooie zonsondergang gaat worden, zijn wij niet zo onder indruk. Het kan toch niet veel mooier worden dan dat het al is? Maar dan komt de zonsondergang. Langzaam gaat de zon onder en wolken trekken voorbij waardoor de kleuren van de lucht continu veranderen. Het is zonder twijfel een van de meest kleurrijke zonsondergangen die we ooit hebben gezien. We nemen even de tijd om te genieten van alles wat om heen gebeurt. Wat een afsluiter van een verblijf in de Atacama. En alsof dit nog niet genoeg is zet onze gids een picknick tafel klaar met kleine hapjes en heerlijke wijnen, genieten! We glimlachen allebei naar elkaar en mijn vriend Paul zegt;

​“Ik heb regelmatig kippenvel ervaren bij mooie muziek, een noot of een uithaal die dwars door je ziel gaat, maar dit is ongekend. Nog nooit heb ik dit gevoel bij een uitzicht gehad. De kleuren veranderen van blauw, groen, rood naar paars en alles er tussen in. Niet alleen de wolken, ook de bergen en het water en zelfs de vogels zijn bijzonder. Als een meesterlijke symfonie wordt de kleurenpracht besloten door een gouden gloed. Onze reis is nu al geslaagd!”.

​De volgende ochtend komt ons verblijf in Nayara Alto Atacama ten einde. We reizen verder met een prachtige reiservaring op zak en toch ook het gevoel dat we hier langer hadden willen blijven. Een volgende avontuur staat op onze planning; de Boliviaanse hoogvlakte.

Een rondreis door Chili maken? - Met een bezoek aan de Atacama woestijn

Bent u benieuwd naar de Atacama woestijn, wilt u meer weten over een rondreis door Chili en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje bij de rondreizen die wij ter inspiratie hebben samengesteld. Deze reizen kunt u direct boeken, maar wij stellen ook graag een persoonlijk programma samen aan de hand van uw wensen en ideeën.

Heeft u een vraag of wilt u een reisvoorstel op maat ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij werken graag een passend reisvoorstel voor u uit. Bel ons op +31 73 610 62 04 of stuur een mail naar info@sapapanatravel.nl