Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

La Fortuna: dé hoofdstad voor avontuur

| Roos van Zoggel

Costa Rica, een bestemming die bekend staat om haar weelderige natuur en rijke dierenleven. Tijdens mijn reis bracht ik een bezoek aan het charmante plaatsje La Fortuna, welke is gelegen nabij de indrukwekkende Arenal vulkaan. Dit dorpje staat lokaal ook wel bekend als dé hoofdstad voor avontuurlijke activiteiten. Zo stond er ook voor mij een dag vol avontuur op het programma. Ik zou namelijk een spectaculaire canyoning- en rafttocht gaan maken!

Met de nodige gezonde spanning werd ik opgehaald bij mijn hotel en naar het hart van het regenwoud gebracht. Daar ontmoette ik een enthousiaste groep mensen, klaar om samen dit avontuur aan te gaan. Per jeep reden we naar het startpunt van onze canyoning-tocht. Na het ontvangen van onze uitrusting en de veiligheidsinstructies van de gidsen, begonnen we aan onze tocht naar de eerste waterval.

Canyoningen

Vlak voordat we bij de eerste waterval aankwamen, vertelden onze gidsen dat we de tocht rustig zouden beginnen. Ons vertrekpunt? De hoogste waterval, een eitje! In de groep steeg de spanning bij het zien van de eerste waterval, wetende dat we vijftig meter langs de waterval zouden abseilen tijdens deze eerste afdaling. Langzaam maar zeker begonnen we met de afdaling. Toen het mijn beurt was om de afdaling langs de waterval te gaan maken, voelde ik de moed langzaam in mijn schoenen zakken, maar ook ik vond mijn weg naar de rand van het eerste platform.

De eerste stappen waren wat onwennig, maar al snel maakte de onzekerheid plaats voor enthousiasme. Ondanks dat ik nog steeds druk bezig was met het maken van de juiste bewegingen, had ik ook de tijd om de omgeving in me op te nemen. Hoewel het geluid van de kletterende waterval erg luid was, kon je in de verte de brulapen ook horen brullen. Na de eerste afdaling was de adrenaline onder iedereen in de groep goed aanwezig waardoor het enthousiasme voor wat er nog komen ging steeds groter werd.

We zouden in het totaal nog vier afdalingen maken waaronder een vrije val.

Dit keer hadden we niet meteen zicht op de waterval, wat de spanning alleen maar deed toenemen. Mijn zenuwen groeiden naarmate ik dichter bij de rand van het platform kwam te staan. Bij iedereen die mij voorging, hoorde je gegil, geschreeuw en vooral heel veel gelach zodra ze weer met twee benen op de grond stonden. Dit maakte dat ik zelf ook niet kon wachten om de sprong te maken. De sprong was wellicht snel voorbij, maar persoonlijk vond ik dit een van de leukste afdalingen die ik heb gedaan. Nadat ik letterlijk de sprong in het diepe had gemaakt, werd ik door een andere gids opgevangen en liet hij me langzaam verder naar beneden zakken. Net voordat ik weer op de grond kwam te staan werd ik door de gidsen natuurlijk wel nog even onder de waterval getrokken, voor een verfrissende duik. Een nat pak is dan ook onvermijdelijk tijdens deze tocht.

De afdalingen die volgde hadden opnieuw allemaal haar eigen charme. De watervallen waren wellicht niet allemaal zo hoog als de eerste waterval, maar toch bracht elke afdaling een gevoel van adrenaline met zich mee. In de groep kon je dan ook al snel merken dat door iedereens enthousiasme we snel een hechte groep begonnen te vormen. Eén ding was zeker, als het zou kunnen wilden we dit de hele dag wel doen!

Wildwater raften over de Sarapiquí rivier

Er stond echter nóg een avontuurlijke activiteit op onze planning. Na afloop van onze canyoning-tocht langs de watervallen, zouden we nog gaan wildwater raften! Per bus werden we naar het startpunt van deze rafttocht gebracht bij de Sarapiquí rivier. Daar stonden onze gidsen al op ons te wachten met alle benodigde uitrusting die we nodig zouden gaan hebben. Voorafgaand aan de tocht kregen we van onze gids korte uitleg over de verschillende peddel instructies die hij zou gaan geven tijdens de tocht. De termen forward, backward en Pura Vida waren de belangrijkste die hij zou gaan roepen tijdens de tocht.

''The Terminator en de Crazy Corners''

Lichtelijk nerveus begon ik ook hier aan onze tocht over de rivier, maar dat was helemaal nergens voor nodig want ik heb nog nooit in twee uur tijd zo veel gelachen! In totaal hebben we een afstand van tien kilometer afgelegd en hebben we meer dan dertig spannende stroomversnellingen ervaren. Elke stroomversnelling had haar eigen unieke naam, zoals ''The Terminator en de Crazy Corners''. Na deze stroomversnellingen riep onze gids regelmatig ‘Pura Vida’! Deze zin wordt veel gebruikt in Costa Rica, welke vrij vertaald ook wel ‘beter dan goed’ betekent. Wanneer we tijdens de tocht een spectaculaire stroming hadden overwonnen riep onze gids dus Pura Vida, zodat we elkaar een high five konden geven met onze peddels.

De gidsen kenden de rivier en haar stroomversnellingen als geen ander.

Ze wisten dan ook precies wanneer wij welke handeling moesten uitvoeren. Plotseling, tijdens een van de stroomversnellingen, kantelden onze rubberen boot, waardoor we allemaal een ongeplande duik in het water namen. Onze gids zat gelukkig vast aan de boot en wist ons met gemak weer uit het water te vissen, zodat we weer snel door konden gaan met de tocht. Hoewel ik hier voorafgaand aan de tocht enigszins tegenop keek, vond ik dit juist een leuk onderdeel aan de tocht. Het is immers niet elke dag dat je aan het zwemmen bent in een stroomversnelling van een rivier in Costa Rica.

Een dag vol avontuur!

Na weer te zijn opgefrist door onze duik vervolgden we onze weg over de rivier. We kwamen uit bij een punt waar we een kleine tussenpauze zouden houden. De rubberen boten werden langs de rivier vastgemaakt en onze gidsen sneden verse ananassen en watermeloenen voor ons. Langs de rivier was een kleine klif, waarvan je in de rivier kon springen. Dit moest ik natuurlijk ook even proberen. Samen met wat mensen uit de canyoning-tocht van de ochtend liepen we naar de klif. Met een klein aanloopje sprongen we het water in en dreven lachend terug naar de boten met al het verse fruit.

Als laatst, gingen we opnieuw de rivier op voor het laatste onderdeel van onze tocht. We gingen nog door enkele stroomversnellingen, waarbij je er een zelfs zwemmend mocht doen in plaats van door te raften. Na een klein half uurtje kwamen we aan bij ons eindpunt, waar opnieuw een paar gidsen klaar stonden met handdoeken, zodat we ons even konden opfrissen. Als afsluiting van deze enerverende dag zijn we nog naar een lokaal restaurantje gereden waar we allemaal hebben genoten van een vers bereidde Costa Ricaanse maaltijd. Dit was ongetwijfeld een dag vol avontuur, adrenaline en veel plezier. Het is dan ook zeker een dag die ik niet snel zal vergeten!

Reisvoorstel aanvragen

Heeft u vragen over een unieke actieve reis door Latijns-Amerika, wilt u graag een op maat gemaakt reisvoorstel of wilt u een afspraak bij ons op kantoor plannen? Neem dan gerust contact met ons op. Stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl of bel ons op  +31 73 610 62 04. We helpen u graag.