Wij willen u net zo van Latijns-Amerika laten genieten zoals wij dat zelf doen!

Compleet zorgeloos op reis door Guatemala en Belize

Richard en Lilly

Vorig jaar hebben we een onvergetelijke reis door Argentinië gemaakt. Dat was zo goed bevallen, dat vroeg om meer. Op aanraden van Johan en Petra werden het Guatemala en Belize met een klein uitstapje naar Copàn in Honduras. Wij, als verse pensionado’s hadden er onze handen vol aan onze volle en actieve programma maar we hebben geen moment spijt gehad

Een uitstekende ervaring, compleet ontzorgd en alles was voor ons tot in de puntjes geregeld!

Een goed begin

Na 1 nachtje Guatemala City werden we de volgende ochtend opgehaald door gids en driver Julio, een uiterst vriendelijke man die ons heel veel in- en outs van zijn land heeft laten zien en heeft verteld. Eerst dus op weg naar Copàn , een reis van 6 uur over een chaotische autoweg. Wat waren wij blij met Julio! Uiteindelijk werd de rit beloond met een schitterende ecolodge. Het was een waar vogelparadijs waar zelfs Ara’s broeden.

De volgende dag naar de gelijknamige Maya ruïnes. We kregen een rondleiding en uitleg van David Sedat die als archeoloog werkte aan de blootlegging van de Maya stad. Later op de dag hebben we zelfs bij hem thuis gegeten waar hij uitleg gaf hoe belangrijk de cacao productie is voor deze streek.

Prachtig uitzicht op Semuc Champey

De volgende dag kwam de zogenoemde chipi chipi, of wel motregen, rijkelijk uit de lucht vallen. Volgens Julio moesten we alsnog luchtig gekleed. Nou vooruit dan maar! En ja hoor hij kreeg gelijk! Na een prachtige tocht, rijden we de laatste 10 kilometer als een échte 'local' staand in een pick-up terreinwagen. Een hele prestatie op zich want de weg zat vol met kuilen en gaten, wat een ervaring weer! De dag was hierbij nog niet voorbij, want er volgde een prachtige wandeling naar het uitzichtpunt over Semuc Champey.

Guatemalteekse familie legt Richard in de watten

Onze tocht ging verder door de bergen, hobbelige wegen waar normaal gesproken geen toeristen komen. Er rijden veel lokale bussen welke Chickenbussen worden genoemd, deze rijden wel als echte kamikazes. Het authentieke Guatemala, prachtig!  De vriendelijke bevolking loopt in prachtige, kleurrijke kleding. Bovendien staat er een lunch voor ons klaar bij een erg leuke familie. Als toetje krijgt Richard verjaardagstaart én vuurwerk van de buurman. De hele familie komt hem feliciteren.

Meren tot vulkanen

Uiteindelijk stoppen we voor een paar dagen bij het Atitlàn meer. Een prachtig hotel met zwembad, mooi uitzicht en vriendelijke mensen. Heerlijke plek om even uit te rusten en bij te komen van alle indrukken. Vanuit Atitlàn rijden we naar de oude hoofdstad, Antigua, omgeven door vulkanen. We hadden uitzicht op een vulkaan die ieder kwartier een puf rook de lucht in slingerde alsof hij een pijp aan het roken was. Een super leuke, relaxte stad.

Uiteraard moet er ook zo’n vulkaan worden beklommen. Eerlijk gezegd ben ik best wel trots erop dat het ons is gelukt. We hebben het hoogst beklimbare punt (2100 meter) van de Paguaya vulkaan bereikt. In 2021 was er nog een uitbarsting waardoor je nu nog over de hete lava liep.

Inheemse stammen

Na 12 dagen namen we afscheid van Julio. Ook hier werden we weer warm ontvangen door onze plaatselijke gids. We rijden het oerwoud in dwars door de Maya stad van Tikal om diep in de jungle naar Uaxactún te gaan. We slapen in een tent en horen de Howler apen brullen. We ontmoeten de lokale bevolking die hun geld verdienen door bladeren te verzamelen uit de jungle. Wij hebben enorm veel respect gekregen voor deze bijzondere volkeren.

Wat was het hier warm en vochtig, maar zo ontzettend mooi

Onze afsluiter: Belize

Na ongeveer 3 weken Guatemala verruilen we dat land voor Belize. Een stuk warmer en geen Spaanse taal meer maar Engels, even een verademing om ons weer verstaanbaar te kunnen maken zonder het gebruik van handen en voeten. Ook hier bezoeken we Maya ruïnes verscholen in de jungle. Een hobbelige weg brengt ons naar het nationale park Chiquibul, waar we in de ochtend vroeg worden gewekt voor een spannende, maar prachtige wandeltocht door het woud.

Uiteindelijk rijden we naar het noorden van Belize, naar de lowlands. Een volkomen ander landschap. We reizen zelfs 1,5 uur met een boot die ons naar de outpost Lamanai brengt. Té mooi voor woorden. Ik vergeleek het een beetje met de Biesbosch al heb ik daar nooit krokodillen gespot! ’s Avonds kun je met een boot langs de oevers van het meer en door kleine kreekjes varen en het wildlife bewonderen. We hebben fantastische ontmoetingen gehad. Maar aan al het moois komt een eind, we stapten een vier-persoonsvliegtuig in welke ons naar onze laatste bestemming in Placencia bracht. Voldaan en uitgerust terug naar huis. Een geweldige reis om nooit te vergeten!

Rondreis door Guatemala en Belize maken?

Wilt u graag zelf een rondreis door Guatemala en Belize maken en bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje bij de rondreizen die wij ter inspiratie hebben samengesteld. Deze reizen kunt u direct boeken, maar wij stellen ook graag een persoonlijk programma samen aan de hand van uw wensen en ideeën.

Heeft u direct een vraag? Neem dan gerust contact met ons op. Bel naar +31 73 610 62 04 of stuur een e-mail naar info@sapapanatravel.nl. We helpen u graag.